Vadstena-Akademiens databas är sökbar på alla operaverk som producerats sedan starten 1964. Här finns uppgifter om kompositörerna, notmaterial och libretto, sångare och övriga medverkande, presscitat och bilder, kostymskisser etc. På plats i Vadstena har vi arkiverat rekvisita, kostymer och scenbilder. Välkommen in i vår operavärld!
Tonsättare
|
Tricarico, Giuseppe (Gioseffo) |
Librettist
|
Sbarra, Francesco |
Kompositionsår
|
1662 |
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal")
|
Detta verk trodde musikhistorikerna hade gått förlorat, när Åke Sällström gjorde sitt och Vadstena-Akademiens kanske största ”musikarkeologiska fynd”. En opera i prolog och tre akter med inlagor av danser och komiska upptåg, som små parallelldramer, där huvudtemat - frågan om krigets och kärlekens plats i kejsarens liv - varieras. Komponerad för kejsar Leopolds I födelsedagsfest kom den \"italienska nymodigheten opera\" till Wien 1662. Kejsaren medverkade själv (!) och Drottning Christina bevistade uruppförandet och såg sitt alter ego, Talestria, drottning i landsflykt, på scenen. |
Synopsis
|
(BILDTEXT) Talestria (Carina Strandberg) visas på kärleken av Amor (Mats Isaksson, dansare) i prologen. Men Alexander den store vänder sin håg mot Mars. Astrologen Aurelio råder honom dock att åter vända mot Amor. Amazonen Talestria och den fångna prinsessan Eusifride är omedvetna om att de båda älskar Alexander. Plötsligt som i en spegel blir de varse sin gemensamma kärlek. (BILDTEXT) Ädlingen Leodoro (Mikael Samuelson) uppvaktar Eusifride (Marianne Häggander). Eusifride ämnar dock ta sitt liv sedan hon misskrediterats i kejsarens ögon av sin rival. (BILDTEXT) Rivalerna Muscone, \'spyflugan\' (Gösta Zachrisson) och Carbone, \'lilla kolet\' (Dinah Harris) tävlar om gunsten hos Celia, \'den himmelska\' (Torbjörn Lillieqvist). När Kejsaren så bestämmer sig för att låta sin tidigare dödliga fiende, Eusifride, bli hans maka, blir vännen Leodoro förkrossad.
|
Presscitat
|
\"... en barockens multimediashow. Det politiska budskapet är tydligt: bakom krigsgudens gyllene pappsköld döljer sig verkliga militära planer och guden Amors pilar pekar på lämpliga vänskapsband att knyta. Smicker och allvar, satir och komik i en väl avvägd kejsarblandning ... Uppsättningen torde slå alla rekord i tidstrogenhet!\" Camilla Lundberg, Expressen 1977
\"Musik som speglar känslans valörer i sången\"Carlhåkan Larsén, Sydsvenska Dagbladet 1977
\"Fullödig musik, av Tricarico, präglad av snille och ädelmod.\" Åke Brandel, Aftonbladet 1977 |
Audio exempelutdrag
|
Cd-boxen \"Vadstena-Academy - forty summers of opera\"; CD 1:14 Akt 2 Eusifrides och Talestrias spegelscen + CD 4:6 Akt 2, scen 6a, Leodoros aria |
Notkopiering/ stämutskrifter/ klaverutdrag
|
Jim Lindeborg |
Bearbetning
|
Musikalisk bearbetning Arnold Östman |
Innehåll
|
A35:1-4 bra A4-kopior. A36:2 \"Commedia-scenerna, text Torbjörn Lillieqvist\" (3 ex). A36:4-5 bra A4-kopior. A37:1-2 harpa. A37:3 basso 2. A38:1 violin. A38:2 cembalo. A38:3 fagott. A40:1 flauto traverso. A41:2 Jim Lindeborgs originaltransparanter. |
Partitur
|
A35:1-6, A36:4-5, A37:1-3, A38:1-3, A39:1-2, A40:1-3, A41:1-2 |
Originalmanuskript fotokopia
|
A36:1 |
Råöversättning
|
A36:3 |
Övrigt material
|
A36:2 |
Status på materialet
|
Lättläst. Särskilt A4-kopiorna (A35:1-4, A36:4-5) mkt bra kvalitet. Originaltransparanter finns (A41:2). |
Anmärkning
|
Bra kvalitet. |
Tillgangligt material i notarkivet
|
Tillgängligt material: Partitur. Ork.mat. V, Bc, Fg, Fl trav, Harp. Råöversättning. Originalmanuskript. |
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial
|
Libretti Pärm 1975-1978 Texter ur programblad, 1 exemplar Översikt, scen för scen, 6 exemplar Commedia-scenerna, text av Torbjörn Lillieqvist, 10 exemplar Råöversättning, 6 exemplar |
Vadstenauppförande, plats
|
Vadstena slott |
Rollista
|
Birgitta Stiernspetz |
Alexander, kejsare |
Carina Strandberg |
Talestria, landsflyktig drottning, Amor |
Mikael Samuelson |
Leodoro, ädling, Mars |
Marianne Häggander |
Eusifride, prinsessa i fångenskap |
Lars Fredén |
Aurelio, rådgivare |
Dina Harris |
Carbone \"det lilla kolet\" |
Torbjörn Lillieqvist |
Celia, \"den himelska\" |
Gösta Zachrisson |
Muscone \"spyflugan\" |
Dansare |
|
Paul Puekker |
Leopold, kejsare |
Gunilla Lervik |
Landsflyktig drottning |
Mats Isaksson |
Amor |
Tomas Sandberg |
Mars |
See San Lee |
Prinsessa i fångenskap |
Gunilla Lervik |
Venus |
|
Dirigent/Musikalisk ledare
|
Arnold Östman |
Orkester
|
Els-Marie Landin, Charlotte Wargert, Ingrid Modin violin, Lena Thyregård violoncell, Björn Jernberg, Yngve Malcus kontrabas, Berit Lindberg harpa, pukor, Gloria Lundell harpa, Erik Frieberg traversflöjt, Bertil Fernlöf oboe, Carl Johan Nordin fagott, Jim Lindeborg, Torben Rehnberg trumpet, Örjan Näsbom Arnold Östman, Andre kapellmästare, Maria Wieslander cembalo |
Regissör
|
Gunnel Bergström, Torbjörn Lillieqvist |
Koreograf
|
Balettmästare Mats Isaksson |
Scenograf
|
Scenarkitekt Gunnel Bergström, Astrid Lande |
Kostymdesign
|
Gunnel Bergström |
Ateljé
|
Sömmerska Ingrid Görling, Helene Handke |
Mask
|
Kajsa Himmelstrand, Eva Sellgren |
Peruk
|
Kajsa Himmelstrand, Eva Sellgren |
Ljussättare
|
Torkel Blomkvist |
Rekvisitör
|
Attributmakare Gunnel Bergström, Ingrid Görling, Gunilla Häggstam
Medhjälpare Anders Bäckström |
Scentekniker
|
Målare Birgitta Algesten, Jenny Burle
Snickare Lars Lande, Sten Lande |
Språkinstruktör
|
Åke Sällström |
Konstnärlig ledare
|
Arnold Östman |
--
|
Scenisk instruktör Gunnel Bergström, Torbjörn Lillieqvist |