Lista verk efter
Fri sökning
Tonsättare | Hallström, Ivar |
Librettist | Hedberg, Frans |
Kompositionsår | 1897 |
Intern anmärkning | Gavs på Kalmar Teater. |
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal") | Svensk folkvisa, franskt lyriskt drama, wagnersk romantik och italienskt bel canto smälts samman i denna opera om kärleken mellan två vilsna unga människor – kung Erik och hans gemål Karin Månsdotter. Intriger vid det svenska hovet speglas. (BILDILDTEXT) Karin (Yvonne Tuvesson Rosenqvist) och kungens syster Cecilia Wasa (Malena Ernman). Ivar Hallströms sista verk skrevs till en tävling om att få inviga då nybyggda Kungliga Operan. Men trots att inget av de andra bidragen kunde överflygla detta verk förblev det ändå ospelat! Nestorn Hallström ansågs dammig eftersom så många stycken av honom framförts på Teatern tidigare (– han är den som skrivit flest operor/sångspel i Sverige). Vadstena-Akademien gav operan på Kalmar Teater 1997 och föreställningen sändes av SVT. |
Presscitat |
"…composed exactly 100 years ago, but never performed before… very successful staging… But the most pleasant surprise was Hallström’s score: it is hard to understand how this melodious Romantic opera was left unperformed for a whole century." Guillaume Maijeur, Opera, London, 1997 ”Dirigenten B Tommy Andersson får musiken att vibrera av en mättad stillhet och sällsam försjunkenhet… Bland de unga sångarna skall särskilt nämnas Staffan Galli för ett lekfullt, galet men också inkännande porträtt av kung Erik…” Martin Nyström, DN 26 juli 1997 ”Nykomlingen Malena Ernman är ett klockrent utropstecken i mezzorollen som Cecilia Wasa och kan redan inta hela scenen med ett höjt pekfinger.” Camilla Lundberg, Expressen 25 juli 1997 ”en förbluffande intensitet och en dramatisk nerv samt en fjärde akt som får skinnet att knottra sig, innehållande Erik XVI:s vansinnesutbrott i en av de vackraste tenorariorna på svenska följd av Karin Månsdotters rörande och vackra vaggvisa. Karins skuldlöshet är inte klockren i Åsa Melldahls regi, som medvetet spelar på dubbeltydigheten hov=domstol med avstamp i Mathias Clasons kongeniala scenbild – ett mellanting av elisabethansk teater och puritansk tingssal… Yvonne Tuvesson-Rosenqvists raka, ärliga sopran förkroppsligar Karins flärdlösa väsen och Olof Lilja är perfekt som den aningslöse, sedermera desperata Max… skildringen av kung Erik med sina ytterligheter låter Stefan Galli briljera både som tenor och aktör. ” Carl-Gunnar Åhlén, SvD 25 juli 1997 ” B Tommy Andersson formar föreställningen till en stark helhet med lyrik och dramatik i lika mått, i lyhört samarbete med sångarna. Han hör till en generation av unga dirigenter vars like vi aldrig har skådat i Sverige… Smått generad över att bara ösa lovord måste jag ändå säga att kvällens sensationer finns bland sångarna… Olof Lilja med en kärnfull, tenorstämma, Stefan Galli, tenor med både dramatiska och lyriska kvaliteter; hans mångfacetterade, djupt gripande bild av den sjuke kungen är en stor och starkt genomförd tolkning. Som Karin Månsdotter är sopranen Yvonne Tuvesson-Rosenqvist fullkomligt trovärdig, hennes framtoning är kärleksfullt mild, lätt naiv, men hon sjunger med klar, fyllig, betagande sopranstämma. Men resten av ensemblen får förlåta: Då mezzon Malena Ernman (i prinsessan Cecilias inte stora roll) gör entré laddas salongen som en elektrofor. Här möter vi en redan fullfjädrad stjärna, med gestik och mimik som genast fokuserar dramat till hennes resliga, betvingande gestalt och med en förbluffande klangskön och expressiv stämma.” Per-Anders Hellqvist, Göteborgs-Posten 30 juli 1997 |
Notexempel | Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera"; CD 3:10 Akt 2 scen 5-6 |
Musikalisk edition | Anders Wiklund |
Innehåll | A249:1 akt 1, orig. A249:2 akt 2, orig. A249:3 akt 3, orig. A249:4 akt 4, orig. A250:1 enkelsidigt orig. A250:2 dubbelsidigt orig. A250:3 t.o.m. A255:3 ringbundna ex. A257:1 orig V1-2, Vla, Vc, Kb. A257:2 orig Fl 1-2, Picc, Ob 1-2, Kl 1-2. A258:1 Fg 1-2, Harpa, Cor 1-4, Tr 1-2, Tromb 1-4, Perc. A259:1-6 V1. A259:7-11 V2. A259:12-15 Vla. A260:1-3 Vc. A260:4-5 Kb. A260:6-8 Fl. A260:9-10 Ob. A260:11-12 Kl. A260:13-14 Fg. A260:15 Harpa. A261:1-4 Cor. A261:5-6 Tr. A261:7-10 Tromb. A261:11-13 Perc. A261:14 kopia. A261:17 tre disketter. |
Partitur | A249:1-4 |
Stämmor | A257:1-2, A258:1, A259:1-15, A260:1-15, A261:1-13 |
Körpartitur | A255:4, A256:1-3 |
Klaverutdrag | A250:1-3, A251:1-4, A252:1-4, A253:1-4, A254:1-4, A255:1-3 |
Originalmanuskript fotokopia | A261:14 |
Originallibretto | A261:15-16 |
Övrigt material | A261:17 |
Status på materialet | Mycket god kvalitet. |
Anmärkning |
Mycket god kvalitet. Ang. Digitala noter partitur och klaverutdrag. Liten Karin klaverutdrag: Kraschade filer Akt 1 9a, Akt 3 20a, 21b Får rekonstrueras senare vid behov. /Anders Wiklund |
Tillgangligt material i notarkivet | Tillgängligt material: Partitur. Klaverutdrag. Körpartitur. Ork.stämmor: V1-2, Vla, Vc, Kb, Fl 1-2, Picc, Ob 1-2, Kl 1-2, Fg 1-2, Harpa, Cor 1-4, Tr 1-2, Tromb 1-4, Perc. Originalmanuskript (kopia). Libretto. |
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial |
--- |
Rollista |
|
Dirigent/Musikalisk ledare | B Tommy Andersson |
Musikalisk instudering | Mats Knutsson |
Orkester | Fredrik Anderberg violin I konsertmästare, Andreas Andersson, Sam Bogren, Mia Franzén, Maria Liljeholm, Håkan Svedell, Christina Johansson violin I, Anne Engström violin II stämledare, Gunlög Brandin, Hanna Norderyd, Tomas Olofsson, Lars Wehlin violin II, Petter Axelsson viola stämledare, Malin Bratt, Pernilla Rönnlund, Emma Tysk viola, Bo-Göran Christians violoncell stämledare, Tomas Blanch, Åsa Strid violoncell, Josefin Landmér, Johannes Parkler, Staffan Becker kontrabas, Hélène Navasse, Karin Samulesson flöjt I, Hanna Iveberg piccola, Gunnar Månberg, Maria Neumüller oboe I, Gunilla Sundin, Caroline Svensson klarinett I, Per Eriksson, Magnus Bagge fagott I, Henrik Nilsson, Orvar Johansson, Joachim Wåhlstedt, Anita Andersson horn I, Per G Larsson, Marcus Petersson trumpet I, Jonas Larsson, Niklas Almgren, Jesper Knutsson, Jan Pettersson trombon I, Ingrid Lindskog harpa, Tomas Nilsson puka, Ludvig Nilsson, Pelle Jacobsson slagverk |
Regissör | Åsa Melldahl |
Koreograf | Kajsa Giertz |
Regiassistent | Margot Lande |
Scenograf | Mathias Clason Scenografiassistent Carolina Wolff |
Kulisser | Dekor/attributtillverkling i Kalmar på Byteaterns verkstäder Urban Riismark, Hansson Sjöberg, Sebastian Lindholm, Carolina Wolff Fondmåleri, efter Carl Grabow (1904) Andrew Jones Richard bergh-ridån sprutad av Big Image Systems, Stockholm Modellbyggare Johan Stone, Monika Frelin |
Kostymdesign | Mathias Clason |
Ateljé | Damkostymer och folkkostymer är tillverkade av Östgötateaterns kostymateljé; Ledare Anette Månsson Färgning/tygtryck Marianne Wiklund Sömnad Åsa Danielsson, Gunilla Huhtamaa, Mia Jakobsson, Solveig Jonsson, Birgitta Pettersson Kostymförråd Karoly Zalavary Teknisk chef Kerstin Kalered Herrkostymer tillverkade i Stockholm; Ledning Gerard Aroyan Skräddare Gabrielle Priscilli, Peter Svensson Ledning av kostymtillverkning i Kalmar Inga-Britt Timander Sömnad Louise Johansson, Moa Larsson, Jenny Stensson, Pehr Carlsson, Birgitta Rydquist, Inger Adolfsson Påklädare Louise Johansson, Bente Karlsson, Moa Larsson, Maja Salomonsson, Linus Timander |
Mask | Robin Karlsson Maskör Åsa Nilsson Maskörassistenter Ulrika Nilsson, Reet Urbsoo |
Peruk | Robin Karlsson |
Ljussättare | Iben West |
Ljustekniker | Nina Juliadotter, Erik Westerlund |
Inspicient/Scenmästare | Margot Lande (inspicient), Hansson Sjöberg (scenmästare) |
Rekvisitör | Carolina Wolff |
Scentekniker | Sebastian Lindholm |
Producent | Producent/projektledning Petra Palmér, Margot Lande Producentassistent Camilla Adolfsson |
-- | Körinstudering/repetitör Stefan Nymark, Repetitör Conny Antonov Orkestervaktmästare/vaktmästare Mattias Pettersson, Martin Höper, Jonas Hermansson Biljettkassa Charlotte Aaby, Hertzman, Agneta Pettersson, Lena Klinghed |