Vadstena-Akademiens databas är sökbar på alla operaverk som producerats sedan starten 1964. Här finns uppgifter om kompositörerna, notmaterial och libretto, sångare och övriga medverkande, presscitat och bilder, kostymskisser etc. På plats i Vadstena har vi arkiverat rekvisita, kostymer och scenbilder. Välkommen in i vår operavärld!
Samlande föreställningsnamn
|
Lockfågeln/Don Falcone |
Tonsättare
|
Jommelli, Niccoló |
Kompositionsår
|
1750 |
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal")
|
Galant, teatraliskt infallsrik musik i två intermezzi från 1750-talet, då intermezzot som operaform redan konkurrerats ut av den nya opera buffan. Formen må vara otidsenlig – men fylld med den rätta glöden, passionen och absurditeten väcker den vårt intresse på nytt. Jommelli fyller sina minioperor med en vital och smittande musik och pekar framåt mot en Cimarosa, Paisello, Mozart, och mot den romantiska operan. (BILDTEXT) Lockfågeln Mergellina (debuterande Camilla Tilling). |
Synopsis
|
Lockfågeln/Don Falcone I pausen på den stora tragiska operan bryter intermezzot ut. Det är då vår föreställning börjar. Här driver Lustan och Listen spelet. I skogens dunkla snår fångas läckerbiten med fågelnät: Mergellina vårdar ömt sitt byte – fågel, fisk eller mittemellan. I staden däremot viftas vilt med pistol och svärd: Herren på Flickan, Flickan på Betjänten, Betjänten på Herren, Herren på Betjänten, Betjänten på Flickan, Flickan på… Hjältinnorna i våra intermezzon står under jaktgudinnan Dianas beskydd. Här måste man inte dö för att man är sopran – man kan till och med gå segrande ur striden. Slaget slår om Hjärta, Dygd och Penningpung. Att jaga eller jagas – det är frågor. |
Presscitat
|
”I de två intermezzon av Niccolò Jommelli från mitten av 1700-talet som Anders Wiklund nu plockat fram och gjort spelbara för Vadstena-Akademiens räkning finner vi genren i ett sent men ytterst dynamiskt tillstånd som stundom kan föra tankarna till Mozart. Det är ingen tvekan om att Jommelli tillhör de riktigt stora.” Martin Nyström, Dagens Nyheter, 29 juni 1997 |
Audio exempelutdrag
|
Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera"; CD 3:9 Lockfågeln Mergellinas aria |
Musikalisk edition
|
Anders Wiklund |
Innehåll
|
A228:1 orig. it. A228:2 orig. sv. A228:3 regiass.ex. A228:4-8 ringbundna ex. A229:1-9 ringbundna ex. A230:1 orig, V I/II, Vla, Bassi, Fl, Ob, Cor. A230:3-4 V1. A230:5-6 V2. A230:7-8 Vla. A230:9-11 Bassi. A230:12-13 Fl. A230:14-15 Ob. A230:16-17 Cor. A235:2 ljusschema. A235:3 scenschema. A235:5 kopia. |
Partitur
|
A228:1-8, A229:1-9 |
Stämmor
|
A230:1-17 |
Originalmanuskript fotokopia
|
A235:5 |
Översättning
|
Carin Bartosch |
Övrigt material
|
A235:2-3 |
Status på materialet
|
Mycket god kvalitet. |
Anmärkning
|
Mycket god kvalitet. |
Tillgangligt material i notarkivet
|
Tillgängligt material: Partitur. Ork.stämmor: V I/II, Vla, Bassi, Fl, Ob, Cor. Ljusschema. Scenschema. Originalmanuskript (kopia). |
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial
|
Libretti Pärm 1997 Lockfågeln scenschema, 2 versioner, 1 exemplar av varje Don Falcone, scenschema, 2 versioner, 1 exemplar av varje Don Falcone sångtext, 4 exemplar L’uccelatrice råöversättning av Carin Bartosch, 1 exemplar Don Falcone råöversättning av Carin Bartosch, 1 exemplar Don Falcone textbok, kopia ur bok, 1 exemplar |
Vadstenauppförande, plats
|
Vadstena Gamla teater |
Rollista
|
Lockfågeln |
|
|
Sopran |
Mergellina |
Camilla Tilling |
Tenor |
Don Narciso |
Håkan Starkenberg |
Don Falcone |
|
|
|
|
|
|
Sopran Tenor
|
Camiletta Gelino
|
Camilla Tilling Håkan Starkenberg
|
Baryton |
Don Falcone |
Bo Rosenkull |
Nymfer och figuranter |
|
Elin Elderud, Hanna Frid, Anna-Karin Nilsson, Helena Röhr, Tove Sahlin |
|
|
|
Dirigent/Musikalisk ledare
|
Göran Karlsson |
Musikalisk instudering
|
Mikael Kjellgren |
Orkester
|
Elisabeth Bodén konsertmästare, Marit Bergman violin I, Ingvor Edhborg, Cecilia Karlsson violin II, Elsbeth Bergh viola, Kristina Lindgård cello, Mattias Lundqvist kontrabas, Christopher Colin Nordberg, Per Bengtsson oboe, Kerstin Ripa, Kyle Mills horn, Göran Karlsson cembalo |
Regissör
|
Stina Ancker |
Koreograf
|
Lena Stefenson |
Regiassistent
|
Helena Röhr |
Scenograf
|
Tor Cederman, Annie Lindgren |
Kulisser
|
Dekorbygge Kalle Nilsson |
Kostymdesign
|
Tor Cederman |
Ateljé
|
Sanna Eriksson, Sömnad Ingegerd Felixson, Carina Lövgren, Anna Karlåker |
Mask
|
Gunilla Pettersson, Lotta Reinhold, Assistenter Hanna Aldén, Katrin Urwitz |
Peruk
|
Gunilla Pettersson, Lotta Reinhold |
Ljussättare
|
Peder Lindbom |
Ljustekniker
|
Niklas Vesterlund-Grebius |
Inspicient/Scenmästare
|
Helena Röhr (inspicient), Kalle Nilsson/Martin Andersson (scenmästare) |
Rekvisitör
|
Johan Bogren |
Scentekniker
|
Elin Elderud, Hanna Frid, Anna-Karin Nilsson |
Producent
|
Terese Lindström |