Vadstena-Akademiens databas är sökbar på alla operaverk som producerats sedan starten 1964. Här finns uppgifter om kompositörerna, notmaterial och libretto, sångare och övriga medverkande, presscitat och bilder, kostymskisser etc. På plats i Vadstena har vi arkiverat rekvisita, kostymer och scenbilder. Välkommen in i vår operavärld!
Operakategori
|
Kammarmusikaliskt drama med inslag ur operan Gilgamesj |
Uruppförande år
|
1945 ca musiken, 1995 verket. |
Uruppförande, plats
|
Vadstena Gamla Teater |
Tonsättare
|
Ture Rangström, Knut Håkanson |
Librettist
|
Rangström d.y., Ture |
Kompositionsår
|
1945 ca musiken, 1995 verket. |
Förlaga
|
Familjen Rangströms dokument/Operan Gilgamesj (1945) |
Idé
|
Ture Rangström |
Intern anmärkning
|
En föreställning om Ture Rangström och hans musik |
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal")
|
Ett möte ger ett uppbrott med oåterkalleliga följder. Om kärlek, svek och längtan efter försoning. Ture Rangström d.y. skapade detta kammarmusikaliska drama om sin farfar och namne tonsättaren och dennes möte med sin blivande hustru Omon. Hon var då gift med kollegan och vännen Knut Håkansson. Rangström d.ä. skrev på sin (aldrig färdigställda) opera ”Gilgamesj”, också det ett triangeldrama med många paralleller, som vävdes in i handlingen. (BILDTEXT) Omon/Isjtar (Annika Nerfont), Ture (Bengt Järnblad) och Knut (Göran Eliasson). Fiktion blandad med stråk av sanning. Toner, dokument och starka minnen… |
Presscitat
|
”Rangströms kärva, korthuggna och deklamatoriska tonspråk ställs mot Håkanssons mer horisontellt lyriska och klara. … musik som man borde få höra oftare, med stark och koncentrerad verkan.” Hans Wolf, Dagens Nyheter, 7 juli 1995
”Musikaliskt övertygar särskilt Malena Ernman med sin varma och rika mezzo, både i sångerna och som Ninsun i ’Gilgamesj’. Barytonen Stefan Nymark knyter ihop föreställningen med Gilgamesjs avsked som man borde få höra oftare, en musik med stark och koncentrerad verkan.” Hans Wolf, Dagens Nyheter, 7 juli 1995 |
Audio exempelutdrag
|
Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera"; CD 3:5 Isjtars Aria ur Gilgamesj (1944) |
Arrangemang
|
Henrik Löwenmark |
Innehåll
|
Libretti Pärm 1995 Manusutkast. Libretti Pärm 1995 manus, Malena Ernman. Libretti Pärm 1995 manus från maj. Libretti Pärm 1995 manus från juni. A193:5 manus. A193:7 manus. A193:9 div. material om Ture Rangström. |
Övrigt material
|
A193:5+7 |
Status på materialet
|
Nästan inget notmaterial, endast några sånger i Malena Ernmans manus (A193:2). |
Anmärkning
|
Nästan inget notmaterial, endast några sånger i Malena Ernmans manus (A193:2). |
Tillgangligt material i notarkivet
|
Tillgängligt material: Manus. |
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial
|
Libretti Pärm 1995 (Då brann den fördärvliga elden) Manus, Malena Ernman, 1 exemplar Manus, juni, 2 exemplar Manus, maj, 2 exemplar Manusutkast, 1 exemplar |
Vadstenauppförande, plats
|
Vadstena Gamla teater |
Dirigent/Musikalisk ledare
|
Henrik Löwenmark |
Orkester
|
Henrik Löwenmark piano, Maria Lindal violin I, Sara Freij Hummerdahl viola II, Linda Peterson viola, Mats Olofsson cello, Sara Aronsson horn |
Regissör
|
Peter Berggren |
Regiassistent
|
Moa Karin Killander |
Scenograf
|
Peter Berggren |
Kostymdesign
|
Astrid Ljungberg |
Ateljé
|
Sanna Eriksson (kostymateljéansvarig), Erika Svahn, Lena Bobrowski |
Mask
|
Therésia Schutz |
Peruk
|
Therésia Schutz |
Ljussättare
|
Mattias Jonsson |
Ljustekniker
|
Love Oskarsson |
Inspicient/Scenmästare
|
Martin Andersson |
Rekvisitör
|
Monika Frelin |
Scentekniker
|
Dennis Alenius, Maria Ekstedt |
Producent
|
Anders Frennberg |
Konstnärlig ledare
|
Anders Wiklund |