Vadstena-Akademiens databas är sökbar på alla operaverk som producerats sedan starten 1964. Här finns uppgifter om kompositörerna, notmaterial och libretto, sångare och övriga medverkande, presscitat och bilder, kostymskisser etc. På plats i Vadstena har vi arkiverat rekvisita, kostymer och scenbilder. Välkommen in i vår operavärld!
Tonsättare
|
Cimarosa, Domenico |
Librettist
|
Mililotti, Giuseppe |
Kompositionsår
|
1776 |
Intern anmärkning
|
Edition Anders Wiklund |
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal")
|
Domenico Cimarosa, son till en murare och en tvätterska i Neapel, tillhörde sin tids mest framgångsrika tonsättare. Tidigt faderlös sattes han i klosterskola där hans talang uppmärksammades. Den lätthet med vilken han skapade sin musik ledde till ett sextiotal operor, de flesta av dem komiska, som denna, hans tredje. Operan hade vid premiären så stor framgång att kung Ferdinand I begärde en ny uppsättning på prestigefylld teater. Cimarosa kom att spelas i hela Europa och blev kejserlig hovkapellmästare hos Katarina den Stora i St Petersburg. Cimarosas styrka ligger i ensemblerna, sättet att porträttera en komisk situation. Hans arior följer aldrig da-capo formen utan är uppbygda i olika delar som kontrasterar mot varandra i fråga om tempo, taktart och tonart. Dessa svarar mot den teatrala situationen och textens stämningar. Den här friheten i formen skapar spontanitet och flexibilitet, som är hans kännemärke. I jämförelser med Mozart anses Cimarosa ha en smidigare anpassning till den dramatiska situationen medan Mozart har större psykologisk skärpa. |
Synopsis
|
(BILDTEXT) Tjänstefolk (Fredrik Zetterström och Malin Gjörup – Livietta) som herrskap (Lars Arvidsson och Helene Gjerris) alla har de lika trassligt kärleksliv. |
Presscitat
|
\"The old operas have given Vadstena it\'s international cachet... \" Opera Canada,Toronto, BL 1994
”I lustifikationerna finns bl a en underbart vacker aria, en slags fiktiv självmordsaria där hjältinnan effektivt omgavs av maskförsedda mörka figurer… Beundransvärda och roliga att lyssna till är Cimarosas snabba kast mellan olika stämningslägen och detaljer som blixtrar till framför allt i orkestersatsen.” Ulla-Britt Edberg, Svenska Dagbladet, 3 juli 1994
”Han är den komiska buffans mästare, något som flyhänt lockas fram ur orkestern under lyhörde maestro Staffan Larson. Det är spirituellt och inlevelserikt – och lätt förgånget. Ändå finns överraskningar som klingar för-Mozartskt. Som när unga Clarice drabbas av ruelse – till Cimarosas mänskligt insiktsfulla musik.” Torbjörn Eriksson, Expressen, 5 juli 1994 |
Audio exempelutdrag
|
Cd-boxen \"Vadstena-Academy - forty summers of opera\"; CD 3:3 Akt 1, nr 2 Liviettas aria |
Musikalisk edition
|
Anders Wiklund |
Innehåll
|
A181:1-2 it, kopieringsoriginal. A182:1-3 it. A182:4 sv. A183:1 regiex. A183:2 sv. kopieringsoriginal. A183:3-4 sv. A184:1-6 sv. A185:1 kopia. A185:2 kop.orig. Ob I/II, Cor I/II. A185:3 kop.orig. V1, V2, Vla, Vc/Kb. A186:1-2 V1. A186:3-5 V2. A186:6-7 Vla. A186:8-10 Bassi. A187:1 Fl 1. A187:2 Fl 2. A187:3-4 Ob. A187:5 Fg. A187:6-8 Cor. A187:9 Sinfonia. |
Partitur
|
A181:1, A182:1-2, A187:9 |
Stämmor
|
A185:2-3, A186:1-10, A187:1-8 |
Klaverutdrag
|
A181:2, A182:3-4, A183:1-4, A184:1-6 |
Originalmanuskript fotokopia
|
A185:1 |
Status på materialet
|
Mycket god kvalitet. |
Anmärkning
|
Mycket god kvalitet. |
Tillgangligt material i notarkivet
|
Tillgängligt material: Partitur. Klaverutdrag. |
Vadstenauppförande, plats
|
Vadstena Gamla teater |
Rollista
|
Baryton |
Don Rocco |
Lars Arvidsson |
Sopran |
Clarice, dotter till Don Rocco |
Margareta Brilioth |
Tenor |
Ippolito, Clarices älskare |
Staffan Galli |
Sopran |
Livietta, tjänarinna |
Malin Gjörup |
Mezzosopran |
Donna Checca, adelsdam |
Helene Gjerris |
Sopran |
Graziella, tjänarinna |
Annika Nerfont |
Baryton |
Don Falconcino, Donna Checcas älskare |
Bo Rosenkull |
Baryton |
Paoluccio, Checcas tjänare |
Fredrik Zetterström |
Figurant |
Laura |
Hanna Frid |
Figurant |
Olivia |
Åse Hedemark |
|
Dirigent/Musikalisk ledare
|
Staffan Larson |
Musikalisk instudering
|
Henrik Löwenmark, Eric Skarby |
Orkester
|
Konsertmästare Maria Lindal, Elin Gabrielsson, Mirjam Jacobsson, Georg Kentros violin, Michaël Larson viola, Eva Lundgren-Klingfors cello, Staffan Becker kontrabas, Anja Sköld, Bjørg Ollén flöjt, Kennet Bohman, Wanda Geissendorf oboe, Katarina Agnas fagott, Bengt Ny, Kerstin Ripa horn, Eric Skarby cembalo |
Regissör
|
Richard Looft |
Koreograf
|
Elisabeth Mittag-Leffler (Dansinstruktör) |
Regiassistent
|
Margot Lande |
Scenograf
|
Ann Looft |
Kostymdesign
|
Ann Looft |
Ateljé
|
Kostymmästare Sanna Eriksson, Kostymassistenter Erika Svahn, Anna Karlåker, |
Mask
|
Eva Maria Holm-Katzeff, Assistent Hanna Aldén, Johan Hågård |
Peruk
|
Eva Maria Holm-Katzeff, Assistent Hanna Aldén, Johan Hågård |
Ljussättare
|
Richard Årlin |
Ljustekniker
|
Jerker Bleckert, Ljuskonsult Fredrik Lundström |
Inspicient/Scenmästare
|
Nils Hugo Stockhaus (Scenmästare) Margot Lande (Inspicient) |
Scentekniker
|
Martin Andersson, Scenarbetare: Hanna Frid, Åse Hedemark |
Producent
|
Anders Frennberg |
Konstnärlig ledare
|
Anders Wiklund |
--
|
Orkestervaktmästare: Frans Svensson |