Vadstena-Akademiens databas är sökbar på alla operaverk som producerats sedan starten 1964. Här finns uppgifter om kompositörerna, notmaterial och libretto, sångare och övriga medverkande, presscitat och bilder, kostymskisser etc. På plats i Vadstena har vi arkiverat rekvisita, kostymer och scenbilder. Välkommen in i vår operavärld!
Operakategori
|
Dramma giocoso |
Tonsättare
|
Paër, Ferdinando |
Librettist
|
Foppa, Giuseppe |
Kompositionsår
|
1805 |
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal")
|
"Mjölnarna" eller "Vendetta på slottet" ’Kärlek och svartsjuka, erotik och maktspel. Kvinnlig list vinner över manlig styrka. Männens begär blir deras fall. Halsbrytande förvecklingar på ett gods i Italien - för ett par hundra år sedan, eller här och nu? Eller i Fellinis trettiotal?’ .Den ’filmiska' scenografin i Vadstena med diaprojiceringar är signerad Bengt Gomér. Paër komponerade lysande italiensk melodisk sötma med enkel genomskinlig harmonik. Hans utsmyckningar var inte avsedda som cirkusnummer för sångarna, utan hade dramatisk effekt. |
Synopsis
|
(BILDTEXT) Baronessan Lisaura (Nina Stemme) har förföljt sin älskade ut till dennes gods på landet och bevittnat hur han kurtiserar mjölnerskan, Lauretta (Karin Ingebäck). (BILDTEXT) Den dekadante Greve Armidoro (Staffan Galli) lyckas beveka den under ytan passionerade baronessan. Hon faller trots att hon blivit vittne till hur han faktiskt förgår sig mot kvinnor. Hon ger istället dessa skulden. Men mjölnerskan har råg i ryggen att ge svar på tal och dessutom till slut hämnas på greven och samtidigt näpsa sin svartsjuke make. |
Presscitat
|
"Rediscoveringforgotten treasures ... not only historically fascinating but eminently stageable ... the performance was extremely satisfying with the small orchestra relishing the ingenuity of Paërs scoring." Academy are caviar to operatic gourmets for many reasons The Times, Rodney Milnes 1993
“It is a beautiful little piece, particularly rich in graceful writing for woodwind, cheerfully melodious, and with a good half dozen numbers that would not sound out of place in Figaro or Cosi. Among the items added for Dresden are a substantial and decidedly Mozartian first-act finale, and an enchanting polacca for tenor that turns out to have been written by someone else, Johann Schenck of Dorfbarbier fame. Guiseppe Foppa’s libretto is also Mozartian: it is almost like a sequel to Figaro. The eponymous millers are husband and wife, he as jealous as Figaro, she as resourceful as Susanna.” Rodney Milnes, The Times, 5 augusti 1993 |
Audio exempelutdrag
|
Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera"; CD3:2 Duett baronessan Lisaura och Lauretta |
Musikalisk edition
|
Anders Wiklund |
Bearbetning
|
Ture Rangström |
Innehåll
|
A168:1 it, A Wiklunds orig (-93). A169:1 it, lösblad. A170:1 it, häftad. A171:1-2 it, kop.orig (lösblad). A171:3-4 sv, kop.orig (lösblad). A172:1 orig.partitur 1, akt 1. A172:2 orig.part. 1, akt 2. A172:3 orig.part. 1, akt 3. A172:4 orig.part. 2, akt 1. A172:5 orig.part 2, akt 2-3. A172:6 libretto it/ty, kopia av orig.tryck. A174:4 end. it. A177:3 sista sidan saknas. A178:1 V1, orig. A178:2 V2, orig. A178:3 Vla, orig. A178:4 Fl, orig. A178:5 Ob, orig. A178:6 Kl, orig. A178:7 orig. A178:8 Fg, orig. A178:9 Basso Fg, orig. A178:10 Tr, orig. A178:11 Perc, orig. A179:1-3 V1. A179:4-6 V2. A179:7-8 Vla. A179:9-10 Vc. A180:1 Kb. A180:2 Cemb. A180:3 Fl. A180:4 Ob 1. A180:5 Ob 2. A180:6 Fg. A180:7 Kl. A180:8 Cor 1. A180:9 Cor 2. A180:10 krysschema medv. i scener. |
Partitur
|
A168:1, A169:1, A170:1 |
Stämmor
|
A178:1-11, A179:1-10, A180:1-9 |
Klaverutdrag
|
A171:1-4, A173:1-4, A174:1-4, A175:1-4, A176:1-4, A177:1-4 |
Originalmanuskript fotokopia
|
A172:1-6 |
Originallibretto
|
A172:6 |
Översättning
|
Ture Rangström |
Övrigt material
|
A180:10 |
Status på materialet
|
Mycket god kvalitet. |
Anmärkning
|
Mycket god kvalitet. |
Tillgangligt material i notarkivet
|
Tillgängligt material: Partitur. Klaverutdrag it/sv. Originalmanuskript (kopia), två olika. Libretto it/ty. Ork.stämmor: V1, V2, Vla, Vc, Kb, Fl, Kl, Ob, Cor, Tr, Perc, Cemb. |
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial
|
Pärm 1993 (Mjölnarna, pärm 1) Krysschema, medverkande i scener, 1 exemplar Libretto med passningar och scenöversikter, 1 exemplar Libretto, 3 exemplar
Pärm 1993 (Mjölnarna, pärm 2) Råöversättning av Görel Sällström, 8 exemplar Textbok, kopia ur bok, 2 exemplar |
Vadstenauppförande, plats
|
Vadstena slott |
Rollista
|
Karin Ingebäck |
sopran |
Lauretta, mjölnarhustru |
Anders Larsson |
baryton |
Bartolone, mjölnare |
Staffan Galli |
tenor |
Armidoro, greve |
Fredrik Zetterström |
baryton |
Cibandola, betjänt |
Nina Stemme |
sopran |
Lisaura, baronessa |
Rolf Christianson |
baryton |
Pippo, Bartolones kamrat |
|
Dirigent/Musikalisk ledare
|
B Tommy Andersson |
Musikalisk instudering
|
Henrik Löwenmark, Eric Skarby |
Orkester
|
Konsertmästare: Fredrik Anderberg, Fredrikk Burstedt, Mikael Johansson, Mona Kullenmark, Johan Morén, Eva Salonen, Martin Stensson violin, Petter Axelsson, Malin Bratt viola, Karin Sandén-Berg, Katarina Wassenius violoncell, Katarina Lindgren kontrabas, Eric Skarby cembalo, Sara Hammarström flöjt, Carl Andersson, Christina Larsson oboe, Johan Franzén klarinett, Anette Olsson fagott, Henrik Nilsson, Joachim Starck horn |
Regissör
|
Nils Spangenberg |
Regiassistent
|
Margot Lande |
Scenograf
|
Bengt Gomér, Scenografiassistent Monica Frelin, George Hållbus |
Kulisser
|
Tord af Klintberg, Göran Iggsten, Scenografiverket |
Kostymdesign
|
Anna Sjödin |
Ateljé
|
Susanna Eriksson, Mickaela Eriksson, Anne-Chatrine Wede |
Mask
|
Katrin Wahlberg, Maskör Jenny Martinpelto |
Ljussättare
|
Bengt Gomér, Anna Wemmert |
Ljustekniker
|
Fredrik Lundström |
Inspicient/Scenmästare
|
Margot Lande (inspicient), Mattias Jonsson (scenmästare) |
Rekvisitör
|
Monika Frelin, Geogre Hållbus |
Scentekniker
|
Henrik Berg, Daniel Harder, Sebastian Lindholm, Lina Thisner, Peo Thisne |
Konstnärlig ledare
|
Anders Wiklund |
--
|
Kassaförvaltare Gunnar Lande, Adm ledare Astrid Lande, adm medarb Helena Agnemar, adm medarb Carolina Wolff, praktikant Maria Löwendahl, prod ass Anders Frennberg, Musikalisk instudering Eric Skarby, Henrik Löwenmark |