Vadstena-Akademiens databas är sökbar på alla operaverk som producerats sedan starten 1964. Här finns uppgifter om kompositörerna, notmaterial och libretto, sångare och övriga medverkande, presscitat och bilder, kostymskisser etc. På plats i Vadstena har vi arkiverat rekvisita, kostymer och scenbilder. Välkommen in i vår operavärld!
Tonsättare
|
Keiser, Reinhard |
Librettist
|
Hinsch, Hindrich |
Kompositionsår
|
1703 |
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal")
|
"Den fördömda maktlystnaden" eller "Den förförde Claudius" bjuder på begynnande psykologisk realism, fantasteri, häxkonst, galenskap och politik. T.ex beger sig hovdamen Calpurnia till de Elyseiska fälten för att söka bli fri från sin besatta obesvarade kärlek till en av Messalinas älskare, Silius. Hon finner dock inte lösningen vare sig där eller i dödsriket. (BILDTEXT) Callistus (Sigrid Holmqvist), en hovman som älskar Calpurnia, drar sitt svärd men vet inte vad han ska göra, då Calpurnia (Charlotta Nilsson) svartsjuk attackerar och avslöjar Messalina, när denna firat det beryktade bröllop med älskaren - som i verkligheten ledde till att hon avrättades innan Claudius hann förlåta henne, vilket han ges tid till i operan. (BILDTEXT) Slottets Claudius och Messalina (Gregor Erdös och Christina Falk). Claudius väljer att undanröja hotet från den både maktlystne och förälskade Silius - genom att ge honom en upphöjd post i riket... |
Presscitat
|
”At the castle, a young oboe player shocked audiences with a jazzy passage that sounded freshly improvised but was authentic Keiser, proving the master of Hamburg baroque was ahead of his time when he composed Claudius in 1703. (Audioexempel!)His rich coloring and dramatic use of the orchestra, as well as his generous palette of expression, found a meticulous interpreter in Alan Hacker, leading a young orchestra of seventeen players. Delicate interplay between power and love is the theme of his opera where everybody falls for the wrong person.” Eva Redvall, Opera News 17 februari
"Keiser 's Handelian music revealed personality as weIl as power, while the piece 's psychological insight made it a rip-roaring tale still relevant today. " Robin Hillyard, The Independent 1989
”Det är härlig musik och framförallt är ariorna mycket uttrycksfulla, med starka känslor som hat, hämnd, makt och vinningslystnad.” Ulla-Britt Edberg, SvD 31 juli 1989
”Operan i Vadstenas operalaboratorium har allt man kan begära; drama, dunkelhet, uppfinningsförmåga, galna idéer, passionerad eld…och är liksom inte helt enkel att vare sig genomskåda eller referera.” Mikael Strömberg, Aftonbladet 31 juli 1989 |
Audio exempelutdrag
|
- Aria Messalina (Christina Falk) med oboe solo(Lars Henricson)Akt2: "Ljuva sorg, du heta glöd" ur Claudius av R. Keiser 1703. Speltid: 2'32. (Se även recensionen i Opera news!)
- Aria Callistus (Sigrid Holmqvist) Akt 1: "Svartsjukans lömska gift" ur Claudius av R. Keiser 1703. Vadstena slott 1989. Speltid: 1'09
- Aria Calpurnia (Charlotta Nilsson) Akt 2: "Nattsvarta avgrund" ur Claudius av R. Keiser 1703. Speltid: 0'51.
Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera";
- CD 2:22 Akt 1 Aria Calpurnia +
- CD 2:23 Akt 1 & 2 Arior Claudius +
- CD 2:24 Akt 2 Arior Silius+ CD 2:25 Akt 2 Aria Messalina+
- CD 2:26 Akt 3 Aria Callistus |
Musikalisk edition
|
Anders Wiklund |
Notkopiering/ stämutskrifter/ klaverutdrag
|
Erik Frieberg |
Innehåll
|
A125:1 akt 1 (kopieringsoriginal?). A125:2 akt 2 (kopieringsoriginal?). A126:1-2 stort format. A126:3 akt 1, stort format. A127:1 akt 2, stort format, ej kompl. A127:2-5 sångpart akt 1, A4. A128:1-4 sångpart akt 2, A4. A128:5-8 sångpart akt 3, A4. A129:1-9 V 1 & 2, Ob 1 & 2. A129:10-11 Vla. A129:12-13 Fl. A130:1-2 Basso. A131:1 Basso. A131:2-3 Basso, lösblad. |
Partitur
|
A125:1-2, A126:1-3, A127:1-5, A128:1-8 |
Stämmor
|
A129:1-13, A130:1-2, A131:1-3 |
Översättning
|
Iwar Bergkwist |
Status på materialet
|
Generellt god kvalitet, några partiturexemplar rätt slitna. |
Anmärkning
|
God kvalitet. |
Tillgangligt material i notarkivet
|
Tillgängligt material: Partitur. Ork.stämmor: V 1, V2, Vla, Basso (Vc, Kb, Fg), Ob 1, Ob 2. |
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial
|
Libretti Pärm 1989-1990 Libretto/textbok, 8 exemplar Kringmaterial (äv. till Messalina), manus Obs! Annan pjäs! Se Messalina |
Vadstenauppförande, plats
|
Vadstena slott |
Rollista
|
Greger Erdös |
baryton |
Claudius, kejsare |
Christina Falk |
sopran |
Messalina, kejsarinna |
Lars Palerius |
tenor |
Silius |
Charlotta Nilsson |
sopran |
Calpurnia, hovdam |
Sigrid Holmquist |
mezzosopran |
Calistus, hovman / Heros |
Tomas Lind |
tenor |
Curtius Rufus |
Elisabet Hellström |
sopran |
Narcissus |
Paula Hoffman |
mezzosopran |
Pallas |
Henrik Westberg |
basbaryton |
Acci Navii-anden / Leander |
Pia-Lena Andersson |
sopran |
Dido |
Kristina Eriksson |
mezzosopran |
Medea |
|
Dirigent/Musikalisk ledare
|
Allan Hacker |
Musikalisk instudering
|
Cathy Graham, Lotta Larsson |
Orkester
|
Konsertmästare Ulrika Wahlberg, Pär Näsbom, Marie Louise Marming, Maria Hulthén , Gunlög Brandin violin, Michaël Larson, Eva Haglund viola, Annika Stiernlöf, Eva Lundgren-Klingfors violoncell, Christer Furberg kontrabas, Halfdan Bleken, Svein Egil Skotte blockflöjt, Pascale Haag, Lars Henricsson oboe, Mats Klingfors fagott, Lotta Larsson cembalo, syntheziser |
Regissör
|
Åsa Melldahl |
Koreograf
|
Åsa Bogegård |
Scenograf
|
Tore Saether |
Kulisser
|
Snickeri Jan Johansson, Magnus Kaplan |
Ateljé
|
Kostymsömnad Helena Agnemar, Marie Östling |
Mask
|
Robin Karlsson, Maskör Ann-Sophi Jansson, Maskörpraktikant Teresia Schütz |
Peruk
|
Robin Karlsson |
Ljussättare
|
Lars Wassrin |
Ljustekniker
|
Lars Anderberg |
Inspicient/Scenmästare
|
Margot Lande |
Rekvisitör
|
Ulrika Wolff |
Konstnärlig ledare
|
Per-Erik Öhrn |
--
|
Instrumentteknik Staffan Sjöstrand |