Vadstena-Akademiens databas är sökbar på alla operaverk som producerats sedan starten 1964. Här finns uppgifter om kompositörerna, notmaterial och libretto, sångare och övriga medverkande, presscitat och bilder, kostymskisser etc. På plats i Vadstena har vi arkiverat rekvisita, kostymer och scenbilder. Välkommen in i vår operavärld!
Alternativ svensk titel
|
Den straffade gudlöse |
Tonsättare
|
Melani, Alessandro |
Librettist
|
Acciaiuoli, Filippo |
Kompositionsår
|
1669 |
Intern anmärkning
|
Edition Anders Wiklund, bearbetning Anders Öhrwall. |
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal")
|
A. Melani: L'empio punito (Don Juan'1669 eller Den straffade gudlöse) (1669, VA 1986) Den första operan om förföraren, som genom sin passion drar sig själv och andra i fördärvet, beställdes av drottning Christina, som bjöd in 26 romerska kardinaler till premiären ... (Kompositörens bror ingick i den trupp som inbjudna av drottning Christina, framförde opera för första gången i Sverige. Detta skedde på Vadstena slott 1654!) |
Synopsis
|
"Don Juan 1669" eller "Den straffade gudlöse"- är en fantasifull, folklig skildring om hur en ung människa genom sin passion drar sig själv och andra i fördärvet, beställd av Drottning Christina. 26 romerska kardinaler inbjöds till premiären av den första operan om förföraren som upplever burleska och bisarra äventyr innan han går sitt sorgliga öde till mötes. Många situationer återfinns ett sekel senare i Mozarts opera på samma tema. Den suggestiva scenbilden i Vadstena skiftade med ljusets och slöjors hjälp karaktär. (BILDTEXT) Den tillfångatagne Don Juan (här kallad Acrimante - Mikael Bellini) får av sin ”maka” Attamira (motsvarigheten till Mozarts Elvira - Pia Marie Nilsson) en sömndryck, som han tror ska ta hans liv. Betjänten Bibi (Lennart Forsén) följer maktlös skeendet. Fursten Atrace (Anders Lorentzon) är far till Don Juans senaste förälskelse den oskuldsfulla Ipomene (Mozarts Donna Anna - Charlotta Huldt Ramberg). Han förbannar den gudlöse och det faktum att han själv förälskat sig i Attamira, trots att hon älskar Don Juan och sviker honom, i sina fåfänga försök att ändå rädda sin älskade undan döden. |
Presscitat
|
"Certainly they could not wish for a more interesting piece than Melani's Don Juan ... Juan's aria contemplating death is worthy of Purcell, as is Proserpine's ballet music ... Don Juan: the very personification of the attractiveness of sin ... with a counter-tenor of firm clarity. Melani is careful to mix the solemnities of seduction with plenty of lusty horse play ... make Don Juan much more than a musicologist's piece. British music collegues wanting to brake out of the operatic routine may care to note." The Times, John Higgins 1986 "Attractive interaction between the serious and the comic ..." Opera News, New York, 1986 "The inspiration of this striking opera could be Moliéres Don Juan. As in the play, religious hypocracy and a genuine sense of outrage against the anti-hero's infamies fire the drama. We do not feel the same sympathy, mixed with envy and admiration, for the machismo of Mozart's philanderer ... Melani's extraordinary chromaticism and heart-stopping suspensions in ariosi, which seem to anticipate Handel's most inward, erotic manner ..." Opera, London, Hugh Canning 1986
"The professionalism of all the young artists confirmed the exacting standards to which potential opera singers are subjected in Sweden. We could learn a lot from their example ... Opera, London, Hugh Canning 1986. Michael Bellini as Don Juan: the very personification of the attractiveness of sin ... with a counter-tenor of firm clarity. Melani is careful to mix the solemnities of seduction with plenty of lusty horse play ... make Don Juan much more than a musicologist's piece. British music collegues wanting to brake out of the operatic routine may care to note." The Times, John Higgins 1986 |
Audio exempelutdrag
|
Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera"; CD 2:8 Akt 1 Acrimantes aria + CD 2:9 Akt 1 Atamiras aria + CD 2:10 Akt 2, Ipomenes aria + CD 2:11 Akt 2, Atraces aria |
Notkopiering/ stämutskrifter/ klaverutdrag
|
Anders Öhrwall |
Innehåll
|
A85:1 Anders Wiklunds original (-86), akt 1-3. A85:2 Anders Öhrwalls original (-86), akt 1-3. A86:1 A Wiklunds vers, akt 1-2, lösblad. A86:2 A Wiklunds vers, akt 3, lösblad. A86:3 A Öhrwalls vers, akt 1, lösblad. A86:4 A Öhrwalls vers, akt 2, lösblad. A86:5 A Öhrwalls vers, akt 3, lösblad. A87:1 A Öhrwalls vers, akt 1-3. A87:2-7 akt 1. A87:8-15 akt 2. A88:1-6 akt 3. A88:7Vc/Basso. A88:8 Harpa. A89:1-3 V 1/Fl 1. A89:4-6 V 2/Fl 2. A89:7 Vla. A89:8-9 Vc/Kb akt 1. A89:10-11 Vc/Kb akt 2. A89:12-13 Vc/Kb akt 3. A90:1 V 1/Fl 1, original (-86). A90:2 V 2/Fl 2, original (-86). A90:3 Vla, original (-86). A90:4 Vc/Kb, original (-86). A90:5 Harpa, original (-86). |
Partitur
|
A85:1-2, A86:1-4, A87:1-15, A88:1-6 |
Stämmor
|
A88:7-8, A89:1-13, A90:1-5 |
Status på materialet
|
Mycket god kvalitet. |
Anmärkning
|
Mycket god kvalitet. |
Tillgangligt material i notarkivet
|
Tillgängligt material: Partitur. Ork.stämmor: V I/II, Vla, Vc, Basso, Fl I/II, Harp. |
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial
|
Libretti Pärm 1985-1987 Libretto, 6 exemplar |
Vadstenauppförande, plats
|
Bröllopssalen, Vadstena slott |
Rollista
|
Mikael Bellini | countertenor | Acrimante, gudlös förförare | Lennart Forsén | bas | Bibi, hans tjänare | Pia-Marie Nilsson | sopran | Atamira | Anders Lorentzson | bas | Atrace, furste | Charlotta Huldt | sopran | Ipomene, furstens dotter | Mark Bartholdsson | tenor | Delfa, Ipomenes amma | Ulf Øien | tenor | Cloridoro, en ung ädling | Angela Rotondo | mezzosopran | Fiskarflicka, hovfolk djävul mm | Linnéa Sallay | mezzosopran | Fiskarflicka, Proserpina mm | David Aler | baryton | Sjökapten, Pluto, Corimbo | Anders Melander | baryton | Tidemo, furstens rådgivare, Stalldräng mm | |
Dirigent/Musikalisk ledare
|
Ann-Marie Lysell |
Musikalisk instudering
|
Maria Wieslander, Anders Öhrwall |
Regissör
|
Per-Erik Öhrn, Medregissör Misela Cajchanova |
Koreograf
|
Misela Cajchanova |
Kostymdesign
|
Lise Corneliussen, Ulla Oddsdotter |
Mask
|
Robin Karlsson |
Peruk
|
Robin Karlsson |
Ljussättare
|
Michael Joyce |
Inspicient/Scenmästare
|
Tom Jokinen |
Rekvisitör
|
Thomas H. Eriksson |
Konstnärlig ledare
|
Per-Erik Öhrn |
--
|
Medarbetare Johan Andersson, Ulrika Andersson, Niklas Dahlström, Charlotte Edholm, Christina Eriksson, Per Felixon, Göran Iggsten, Gunnar Lande, Margot Lande, Terese Lindström, Grazia Losciale, Anna Niklasson, Sara Olai, Camilla Petrini, Administrativ ledning Astrid Lande |