Vadstena-Akademiens databas är sökbar på alla operaverk som producerats sedan starten 1964. Här finns uppgifter om kompositörerna, notmaterial och libretto, sångare och övriga medverkande, presscitat och bilder, kostymskisser etc. På plats i Vadstena har vi arkiverat rekvisita, kostymer och scenbilder. Välkommen in i vår operavärld!
Alternativ originaltitel
|
La Baldassara |
Tonsättare
|
Abbatini, Antonio Maria |
Librettist
|
Rospigliosi, Giulio (Clemens IX) |
Kompositionsår
|
1668 |
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal")
|
A.M. Abbatini: La Baldassara eller La comica del cielo (Skådespelerskan som kom till himlen) (1668, VA 1979) Under karnevalen i Rom var det fest i påvens privata hus. Till det musikaliska skådespel som framfördes hade påven själv, Clemens IX, skrivit texten om en skådespelerska som ger sig i väg mitt under en föreställning. Efter en hård andlig kamp med djävulen förs hennes själ av Botgöringen till den sköna klingande plats där små putti leker med sina instrument. Ett barockkonstverk fyllt av tidens egensinniga lek med former - allt speglande en lika vacker som grym värld. |
Synopsis
|
Under karnevalen i Rom var det fest i påvens privata hus. Till det musikaliska skådespel som framfördes hade påven själv, Clemens IX, skrivit texten. En skådespelerska, Baldassara, (Elisabeth Weman) ger sig i väg mitt under en föreställning. (BILDTEXT) Efter en hård andlig kamp med Djävulen/Il Diavolo (Kurt Lantz), förs skådespelerskans själ av Botgöringen/Penitenza (Julie Berndt, dans/Carina Morling, sång) till den sköna klingande plats där små putti leker med sina instrument. Ett barockkonstverk fyllt av tidens egensinniga lek med former - allt speglande en lika vacker som grym värld. (BILDTEXT) Skådespelerskans påkläderska Lisa söker efter sin partner skådespelaren Biscotto (debuterande Anne Sofie von Otter och Magnus Lindén). De skiljdes från varandra i tumultet som följde Baldassaras avhopp. Detta komiska kärlekspar kommenterade i uppsättningen, tillsammans med alter egon till både påven och drottning Christina, handlingen på svenska. Föreställningen sändes av SVT. |
Presscitat
|
De visuella speglingseffekterna får sin akustiska motsvarighet i ekoeffekter ... Abbatinis musik är djupt rotad i renässansens madrigalkonst ... men i Baltasaras klagoaria närmar man sig Purcells och Didos intensitet och smärta ... Ett lyckat vågspel. SvD, Carl-Gunnar Åhlén 1979 Instrumentalensemblen är uppdelad i olika grupperingar och agerar(!) från olika platser, alternerandes mellan olika instrument... precision av hösta klass ... musiken visar dramatiskt levande fysionomi VT, Rolf Lindeborg 1979 ... man sitter andlöst fångad, ett extatiskt ögonblick!...tvivelsutan en höjdpunkt i den långa raden Vadstena- operor. Västerbottens-kuriren, Axel V. Sundkvist 1979 |
Audio exempelutdrag
|
CD1:17 Baldassaras Aria Akt 2 + CD1:18 Penitenzas Aria Akt 3 + CD4:8 Lisa och Biscotto, recitativ och duett ”Vi lascia il piè” Akt 2 |
Notkopiering/ stämutskrifter/ klaverutdrag
|
Jim Lindeborg |
Version
|
Gunnel Bergström |
Innehåll
|
A51:1 nästan kompl. m dubl.sidor. A52:1-4 ej kompl. A53:1-2 ej kompl. A53:3 sångpartitur, rel. kompl. (I M Rappes ex). A53:4 end. div. sidor. A53:5 ej kompl. A54:1-2 sångarpartitur. A55:2 kopia. A55:3 Jim Lindeborgs orig.transparanter. A55:4 regimaterial. A55:5 dokumentation, CI-uppsats från Stockholms Universitet. |
Partitur
|
A51:1, A52:1-4, A53:1-5, A54:1-2, A55:3 |
Originalmanuskript fotokopia
|
A55:2 |
Råöversättning
|
A55:1 |
Övrigt material
|
A55:4-5 |
Status på materialet
|
De flesta kopior ej kompletta och av sämre kvalitet. Möjlighet att iordningställa nya kopior då originaltransparanterna finns kvar och är i mkt gott skick. |
Anmärkning
|
Partiturkopior ej kompletta. Originaltransparant av partitur mkt god kvalitet. |
Tillgangligt material i notarkivet
|
Tillgängligt material: Partitur. Råöversättning. Originalmanuskript (kopia). Originaltransparanter. |
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial
|
Libretti Pärm 1979
- C-uppsats om Skådespelerskan som kom till himlen av Madeleine Øigaard
- Brev från Maria Blixt (???)
- Uppgifter till SVT2 av Gunnel Bergström
- Uppgifter till blå vecka 1
- Översättning av Brita Ohlström för Sveriges Television
- Översikt händelseförlopp, 1 exemplar
- Råöversättning av Åke Sällström, 4 exemplar
- Råöversättning, rad för rad, av Åke Sällström, 1 exemplar
|
Vadstenauppförande, plats
|
Vadstena slott |
Rollista
|
Bo Leinmark |
Påven Clemens IX |
Iréne Almén |
Drottning Christina |
Elisabet Weman |
Baltasara, skådespelerska, turkisk flicka |
Anette Stridh |
Beatrice, aktris |
Thomas Sunnegårdh |
Rodrigo, skådespelare, korsriddare |
Gösta Zachrisson |
Alvero, skådespelare turkiskt krigare |
Magnus Lindén |
Biscotto, komisk aktör |
Anne Sofie von Otter |
Lisa, påkläderska |
Anette Stridh |
Urania, astrologins musa |
Carina Morling |
Vittoria, Thalia, teaterns musaPenitenza, botgöringen |
Dansare Julie Berndt |
Penitenza (dans) |
|
|
Figuranter |
Mathias Frid (Bernini), Viktoria Nygren (Page till påven), Margot Lande, Katrin Wahlberg |
|
Dirigent/Musikalisk ledare
|
Arnold Östman |
Musikalisk instudering
|
Karin Ivarsson, Berit Lindberg, Maria Wieslander, Arnold Östman
Italiensk instudering Åke Sällström |
Orkester
|
Pär Näsbom, Lena Borgström violin, Yngve Malcus violone, Karin Ivarsson flöjt, krumhorn, Bertil Färnlöf flöjt, krumhorn, pommer, Berit Lindberg Harpa, flöjt, krumhorn, slagverk, Ulf Lundin luta, chitarrone, Maria Wieslander virginal |
Regissör
|
Gunnel Bergström |
Koreograf
|
Mari Molander |
Scenograf
|
Mathias Frid |
Kostymdesign
|
Mathias Frid |
Ateljé
|
Annika Kjellgren, Lena Nilsson |
Mask
|
Cecilia Drott |
Peruk
|
Cecilia Drott |
Ljussättare
|
Torkel Blomkvist |
Ljustekniker
|
Vanilla Dahlstrand |
Scentekniker
|
Peter Lundquist |
Konstnärlig ledare
|
Arnold Östman |
--
|
Dockor Elisabeth von Gerber
Vokalinstruktion Ingrid Maria Rappe |