Vadstena-Akademiens databas är sökbar på alla operaverk som producerats sedan starten 1964. Här finns uppgifter om kompositörerna, notmaterial och libretto, sångare och övriga medverkande, presscitat och bilder, kostymskisser etc. På plats i Vadstena har vi arkiverat rekvisita, kostymer och scenbilder. Välkommen in i vår operavärld!
Samlande föreställningsnamn
|
Allmänt betraktas han som galen |
Uruppförande år
|
1976 |
Uruppförande, plats
|
Vadstena slott, Bröllopssalen |
Tonsättare
|
Thommessen, Olav Anton |
Librettist
|
Thommessen, Olav Anton. Fritt efter Isidore Ducasse (1868). |
Kompositionsår
|
1976 |
Förlaga
|
Isidore Ducasse |
Anmärkning
|
I föreställningen Allmänt betraktas han som galen ingick även Plaudite omnis terra av G Gabrieli samt Jordafärd av A Sallinen, noter saknas. |
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal")
|
’Allmänt betraktas han som galen’. Konstens skenbara galenskap som speglar människors dårskap var temat för kvällen. Ett danspoem om Nijinsky, text Lars Forssell, verk av Gabrieli och Salonen samt "Hermaphroditen" - dansopera i en akt av Olav Anton Thommessen fritt efter Maldorors sånger av Isidore Ducasse, 1868 .
(BILDTEXT) Myten om den dubbelkönade Hermaphroditen, sammansmältningen av en man och en kvinna gestaltades av dansarna Marie Lalander, Per Andersson och Mats Isaksson, som även var koreograf. |
Presscitat
|
”En motsvarande likaberättigad och intim intensitet i samspelet mellan musik och dans har jag aldrig mött på någon operascen…Olov Anton Thommessen har tidigare inte sysslat med operadramatik. Här framträder han på en gång som storartad och detaljkänslig musikdramatiker. Han har inte härmat någon föregångare, men han för Wagners idéer om allkonstverk ett steg vidare i rörlighetens tecken. Hans musik är oerhört tät och komprimerad men ändå organiskt utformad och artikulerad… musik med klar, skarp, personlig profil. Klangfärgerna är starka, vitala och aggressiva, det melodiska är textat med slående tydlighet och koncentration.” Åke Brandel, Aftonbladet 30 juli 1976
”Efter onsdagens klart succébetonade premiär i den med blåfärg på fönsterrutorna mörklagda Rikssalen måste man nu ta ett krafttag för att få till stånd ett komplett framförande av Tommessens Ducasse-tetralogi. Han är en lysande begåvning men skriver svårt och virtuost. Björn Hallman, som härmed lyckosamt debuterade i Vadstenasammanhang, dirigerade med avspänd koncentration, tydligt och inspirerande.”Carl-Gunnar Åhlén, SvD 30 juli 1976 |
Audio exempelutdrag
|
Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera"; CD 1:13 Scen 2 ”Fire maskerte menn” |
Partitur
|
A65:5 |
Beställd av
|
Vadstena-Akademien |
Tillägnad
|
Astrid Lande och Arnold Östman |
Tillgangligt material i notarkivet
|
Tillgängligt material: Partitur |
Vadstenauppförande, plats
|
Vadstena slott |
Rollista
|
Stefan Dahlberg |
tenor |
Christina Pettersson |
sopran |
Gunilla Pålsson |
mezzosopran |
Per-Arne Wahlgren |
baryton |
Roger Wågsjö |
tenor |
Bo Leinmark |
talroll, tenor |
Iwa Sörenson |
talroll, sopran |
Dansare |
|
Per Andersson |
|
Mats Isaksson |
|
Marie Lalander |
|
Gunilla Lervik |
|
Thomas Sandberg |
|
Dirigent/Musikalisk ledare
|
Björn Hallman |
Musikalisk instudering
|
Anders Wadenberg |
Koreograf
|
Mats Isaksson |
Ateljé
|
Britta Wahlberg |
Ljussättare
|
Torkel Blomkvist, Ole Ränge |
Producent
|
Astrid Lande |
Konstnärlig ledare
|
Arnold Östman |