Vadstena-Akademiens databas är sökbar på alla operaverk som producerats sedan starten 1964. Här finns uppgifter om kompositörerna, notmaterial och libretto, sångare och övriga medverkande, presscitat och bilder, kostymskisser etc. På plats i Vadstena har vi arkiverat rekvisita, kostymer och scenbilder. Välkommen in i vår operavärld!
Samlande föreställningsnamn
|
Ödets lotter |
Uruppförande år
|
20 januari 1735 |
Uruppförande, plats
|
Teatro S Bartolomeo, Neapel |
Tonsättare
|
Giuseppe Selitti |
Librettist
|
Tomaso Romano |
Kompositionsår
|
1735 |
Kort verkbeskrivning (sk "nötskal")
|
I mellanakterna till opera serian Demofoonte, spelades på Vadstena slott, precis som vid uruppförandet detta komiska intermezzo; ”Den fiffiga änkan”. |
Synopsis
|
Intermezzo 1 Änkan Drusilla är uttråkad. Hon kallar på Strabone, en nyinflyttad »läkare«, och hans assistent Sergio. Genom låtsad krasslighet försöker hon förföra honom och få honom att ingå äktenskap. Trots Drusillas erotiska konster avböjer Strabone äktenskap. Intermezzo 2 Strabone säljer krimskrams på gatan tillsammans med Sergio. Han sprider ut att han har friat till Drusilla, men fått på båten. Drusilla anländer för att läxa upp Strabone. Utklädd till sin bror anklagar hon honom för att ha försökt få systern i säng och lovat att gifta sig med henne. Hon utmanar – betjänterna emellan – Strabone på duell. Strabone förstår till slut att det är Drusilla som har klätt ut sig och hans åtrå väcks.… |
Presscitat
|
”I Guiseppi Selittis snillrika tonsättning om den fiffiga Änkan hamrar, bankar och bultar känslor och kroppsljud, tydligt färgat av commedia dell’artens grovkorniga humor.” Sofia Nyblom, SvD 25 juli 2005 ”Det är en lätt schizofren kväll av berg- och dalbaneåkande mellan vitt skilda känslolägen. Men ’Ödets lotter’ fungerar överraskande väl som helhet, kanske just för att ensemblen tar barockoperans alla ytterligheter på allvar.” Sara Norling, DN 25 juli 2005
”…Och så fnissar man åt den kärlekskranka änkan och åt Per-Erik Örns fräscha översättning som skickar in henne i vår tid.” Margareta Sörenson, Expressen 23 juli 2005
|
Musikalisk edition
|
Anders Wiklund |
Översättning
|
Per-Erik Öhrn |
Vadstenauppförande, plats
|
Vadstena slott |
Rollista
|
Drusilla | Elisabeth Bodén Haglund | Strabone | Johan Fägerlind | Volpino/Drusillas betjänt | Julius Jonzon (stum roll) | Sergio/Strabones assistent | Markus Westerberg (stum roll) | |
Dirigent/Musikalisk ledare
|
Mark Tatlow |
Musikalisk instudering
|
James Duddle |
Orkester
|
Mark Tatlow musikalisk ledare cembalo, James Duddle repetitör cembalo, Fredrik From konsertmästare, Hanna Sandsjö violin I, Julia Dagerfelt violin I, Sofia Wänström violin II, Britta Swanberg violin II, Emma-Lina Isaksson violin II, Sara Toftgård viola, Charlotta Lindgren viola, Kate Hearne violoncell, Alkuin Linsenhoff violoncell, Jacob Bartilson kontrabas |
Regissör
|
William Relton |
Regiassistent
|
Ellen Norlund |
Scenograf
|
Carolina Wolff |
Kulisser
|
Ylva Axén (snickeri), Lisa Laurén (dekormålare)
Martin Ljungberg (scenkonsult) |
Kostymdesign
|
Carolina Wolff |
Ateljé
|
Susanna Holmqvist (kostymateljéchef/tillskärare), Anja Edberg, Elin Gustafsson Rallare, Monica Gustafsson, Petra Johansson, Ida Linehag |
Mask
|
Katrin Wahlberg
Assistenter: Karin Althén, Cornelia Beskow |
Ljussättare
|
Maria Ros Palmklint |
Ljustekniker
|
Oskar Österholm |
Inspicient/Scenmästare
|
Ellen Norlund (inspicient), John Westerlund, Roger Larsson (scenmästare) |
Rekvisitör
|
Ulf Jonsson |
Scentekniker
|
Roger Larsson, Kay Wiberg, Malin Pierre (scenografiassistent), Karin Bokvist (barninspicient/scenassistent) |
Producent
|
Terese Lindström |
Konstnärlig ledare
|
Nils Spangenberg |