Synopsis
|
AKT 1 PROLOG En ensam hund ylar mot snöstormen. En herre dyker upp, får syn på hunden, matar den med en korvbit och tar sedan hunden med sig hem. SCEN 1 I professor Filip Gudomlikovs lägenhet. Professorns assistent, Ivan Studentikov, och professorns hushållerska, Zina, väntar på professorn. Professorn anländer tillsammans med hunden. Middag serveras. Allt ifrån Sjvonder Sjvindlarovs fastighetsaffärer och den nya marknadsanpassningen till ätandets konst, diskuteras under middagen. Hunden tycker sig ha hamnat i paradiset.
SCEN 2 Det ringer på dörren. Ivan rusar ut och kommer tillbaka med en frysväska. I rasande fart förbereds en operation. Hunden sövs.
SCEN 3 Hunden opereras. Hans storhjärna och testiklar byts ut mot en människas för att professorn ska kunna bevisa sin hypotes att ett hundår kan bli lika långt som ett människoår. Flera gånger under operationen verkar hunden att vara död. Zina ber för hans liv.
SCEN 4 Ivan Studentikov berättar för den samlade världspressen om resultatet av operationen. Inifrån lägenheten hörs konstiga ljud, och snart hörs hela begripliga meningar. Ivan inser att operationen har inneburit »Fullständigt förmänskligande!«
SCEN 5 Professorn söker efter en förklaring till det som hänt. Zina klagar över »hundmänniskans« framfart, journalisternas ständiga frågor samt alla dessa patienter som står i operationskön.
SCEN 6 Professorn läxar upp »Odjuret« och ber honom särskilt hålla sig borta från Sjvonder Sjvindlarov vars sentenser om konsumtionssamhällets välsignelser »Odjuret« rapar upp. »Odjuret« försvarar sig med att han inte har bett om att få bli opererad. Han presenterar sitt nya namn Charles Granddanois Jyckov och kräver att bli registrerad som medborgare.
SCEN 7 Sjvonder Sjvindlarov och hans kumpaner Nadja och Igor stövlar in hos professorn. Sjvonder presenterar sin nya affärsidé: »Hundoperationer på löpande band. Hundar till människor och människor till hundar.« Tre damer som vill få sina hunder opererade till människor släpps in. Professorn sätter alla på plats med ett tal om alla de ismer som bara resulterat i blod och likhögar.
SCEN 8 Ivan försöker muntra upp professorn som tycks ha ångrat operationen.
SCEN 9 Jyckov kommer instormande med Zina i hälarna. Han letar efter kattungen som snott hans kotlett. Katten rusar in i badrummet tätt följd av Jyckov. Professorn, Ivan och Zina försöker få upp dörren. De avbryts av en journalist och en fotograf. De tre damerna kommer tillbaka med en polis som fått nya testiklar och nu också vill ha ap-hormoner för att orka med sin nya enorma sexlust. Badrumsdörren flyger upp och ut kommer Jyckov som snart återigen får upp vittringen av katten. AKT 2 SCEN 10 Under middagen tillrättavisas Jyckov av professorn och Ivan. Zina rycker in till Jyckovs försvar. Till professorns förtret visar Jyckov fram en bok med titeln »Hur man effektiviserar sin verksamhet«. Ivan och Jyckov går iväg på cirkus.
SCEN 11 Professorn försjunker i dystra tankar. Zina pysslar om honom. De går och lägger sig.
SCEN 12 Sjvonder, Nadja och Igor tar sig med Jyckovs hjälp in i lägenheten. Zina vaknar av oväsendet, kör ut Sjvonder med sällskap och ger Jyckov en avhyvling. Professorn vaknar och undrar vad som står på. Ivan upptäcker att hans lönekuvert saknas och Jyckov anklagar Zina för stölden. Zina får nog och lämnar huset. Jyckov plockar fram en stämningsansökan mot professorn för kränkning av djurens rättigheter. Skadeståndssumman ska delas mellan Jyckov och Sjvonder.
SCEN 13 Ivan försöker ingjuta mod i professorn, som inser att han har gått för långt i sin jakt på vetenskaplig framgång. Professorn vill nu bara dö – som alla andra. Ivan och professorn inser att de måste rätta till sitt misstag.
SCEN 14 Zina ger tecken till professorn att gömma sig för en grupp aggressiva patienter och journalister. De är rasande på professorn för hans svikna löften och för Jyckovs framfart. De försöker hitta professorn men lyckas inte och deras ilska vänds då mot Ivan. I sista sekunden lyckas Zina lura ut dem.
SCEN 15 Jyckov träder in. Han berättar att han har fått arbete som kattstrypare. Professorn vill slänga ut Jyckov som då tar fram en pistol. Professorn och Ivan lyckas dock övermanna Jyckov och Ivan drar in honom i operationsrummet.
SCEN 16 Zina rusar in och undrar vad som står på. Professorn drar sig tillbaka till operationsrummet. Zina lyssnar fylld av onda aningar. Ivan bränner upp Jyckovs journal. Zina ber en bön för deras förtappade själar.
SCEN 17 Polisen, tätt följd av bland andra Sjvonder, Nadja och Igor kommer in för att arrestera professorn och Ivan. De anklagas för mord på människan Jyckov, som är anställd på »Sjvonders skinn och päls«. In i rummet hoppar då en varelse som visserligen liknar Jyckov, men som endast verkar förstå de enklaste kommandon. Professorn och Ivan föreläser belåtet om hjärnans mysterium.
SCEN 18 Några veckor senare. Professorn arbetar koncentrerat. Hunden njuter av tillvaron. Det enda som stör honom är en enveten huvudvärk som inte vill släppa. |
Presscitat
|
”The subtlety, irony and humour of the tale are brought out in Paula af Malmborg Ward’s music. Each instrument in the orchestra is exploited effectively and inventively: organ, harpsichord (exchanged with accordion when required), double-bass, violin, clarinet, whistles and a whole array of percussion. Music styles are mixed frantically: Mozart Recitative with Baroque aria, pop music with Verdi quotations, counterpoint with liturgy – all cast in a functional musical idiom that permits the text to emerge flexibly… af Malmborg Ward demonstrates that one can compose opera that is traditional, of the old venerable variety, but at the same time offers new devices and sound-sensations.” Birgitta Huldt, Nordic Sounds, 2004
”… fragmented yet dramatically clear musical configurations, with a mixture of traditional and modern instruments clashing with the vocal lines in intricate and dynamic patterns. Vaguely Mozart-tinged arias and ensembles are infused with cabaret-sounding elements and dissonant shifts…The soprano Catarina Lundgren brings the house down with her coloratura aria, a Baroque pastiche of the most magnificient variety with humorous overtones.” Ingrid Gäfvert, Opera News, 2004
"Med sin humor, rytmiska tajming och känsla för detaljer i texten är Paula af Malmborg Ward en av våra mest drivna operakompositörer" Sara Norling, DN 6 juli 2004
"… en erfaren musikdramatiker… Det börjar till synes som en renodlad fars men fördjupningen infinner sig steg för steg, utan att underhållningsvärdet äventyras… Ärret tycks höra till de konstverk som växer, även efter ridåfall… Med all denna komprimerade rikedom kan Ärret sätta distinkta märken i aktuell svensk operahistoria." Carl-Håkan Larsén, Sydsvenska Dagbladet 8 juli 2004
"… hennes starkaste verk hittills. Hon tycks vara i symbios med livet på scenen… Någonting fascinerande sker i kontakten med skådespeleriet och sångarna, tonerna och orden får ett andra liv, en rytmisk täthet kommer till. Så kan det högstämda och det vulgära mötas så att det uppstår något tredje, starkare, mer oförutsägbart… Vad Ärret visar är behovet av att ta över de gamla och beprövade formerna och ge dem ett nytt, explosivt innehåll." Magnus Haglund, Göteborg-Posten 6 juli 2004
"Budskapet att all vetenskap inte främjar människan går utmärkt fram på Gamla Teaterns anspråkslösa scen, vars litenhet öppnar för stora tankar, stort musikaliskt uttryck… och stor fantasifullhet i regi, scenografi och mask. Samt inte minst imponerande rollprestationer… Ett drama med ett allvarligt innehåll, smakfullt inlindat i 2781 takter av sofistikerad musikalisk underhållning." Carl-Gunnar Åhlén, SvD 6 juli 2004 |
Audio exempelutdrag
|
Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera"; CD 3:20 Akt 2 scen 8 |
Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial
|
Libretti Pärm 2004-2006 Librettohäfte, Akt I, 1 exemplar Librettohäfte, Akt II, 1 exemplar Libretto med anteckningar, körschema, tekniklistor, ljusschema, Emma Jansson, 1 exemplar Libretto, 1 exemplar Libretto ”Hundens hjärta”, 2 exemplar Novellen “En hunds hjärta” av Michail Bulgakov, 1 exemplar |
Vadstenauppförande, plats
|
Vadstena gamla teater |
Rollista
|
Solister | Professor Gudomlikov | Mikael Axelsson | | Ivan Studentikov | Nikola Matisic | | Zina | Catarina Lundgren | | Charles Granddanois Jyckov | Henrik Holmberg | | Sjvonder Sjvindlarov | Balcarras Crafoord | | | | | | Körroller | Nadja, journalist, hundröst, fotograf, kör Desirée, journalist, kör | Karolina Blixt Natalie Cevallos | | Dolores, journalist, kör | Vivianne Holmberg | | Desolée, hundröst, fotograf, kör | Jakob Lundqvist | | Poliskommissarien, kör | Daniel Cardell | | Igor, hundröst, journalist, kör | Josef Hamber | |
Dirigent/Musikalisk ledare
|
David Björkman |
Musikalisk instudering
|
Majsan Dahling, Lisa Fröberg |
Orkester
|
Majsan Dahling musikalisk instuderare samt cembalo dragspel, Lisa Fröberg repetitör samt harmonium dragspel, Elin Olsson klarinetter, Hanna Eliasson violin, Erik Lång slagverk, Erik Ottosson kontrabas |
Regissör
|
Nils Spangenberg |
Regiassistent
|
Ellen Norlund |
Scenograf
|
Marika Feinsilber |
Kulisser
|
Clive Leaver (dekorkonstruktör, måleri), Frida Wernersson (måleriassistent), Martin Ljungberg (scenkonsult), Ylva Axén, Patrik Lundin, Hanna Biberg (snickeri) |
Kostymdesign
|
Marika Feinsilber |
Ateljé
|
Susanna Holmqvist (kostymateljéchef/tillskärare), Karin Victor (kostymassistent), Sofia Gregersen, Petra Johansson, Elin Gustafsson |
Mask
|
Katrin Wahlberg,
Cornelia Beskow (assistent) |
Ljussättare
|
Petra Kiiskinen, Emma Jansson |
Ljustekniker
|
Petra Kiiskinen |
Inspicient/Scenmästare
|
John Westerlund |
Rekvisitör
|
Magdalena Ågren, Karin Jensen |
Scentekniker
|
Mattias Dahl |
Producent
|
Annica Sandh |
Konstnärlig ledare
|
Nils Spangenberg |