Vadstena-Akademiens databas är sökbar på alla operaverk som producerats sedan starten 1964. Här finns uppgifter om kompositörerna, notmaterial och libretto, sångare och övriga medverkande, presscitat och bilder, kostymskisser etc. På plats i Vadstena har vi arkiverat rekvisita, kostymer och scenbilder. Välkommen in i vår operavärld!

Fri sökning

SIVAf3024.2002
SIVAf3013.2002
Samlande föreställningsnamn Eldsvådan eller Haydns marionetteater
Operakategori Sångspel i två akter
Uruppförande, plats Vadstena gamla teater
Tonsättare Haydn, Joseph
Librettist Berggren, Peter/Ginsburg, Agneta
Kompositionsår 1773
Intern anmärkning

Ramberättelse för dockor och människor av Agneta Ginsburg efter en idé av Peter Berggren.

Kort verkbeskrivning (sk "nötskal")

Haydns sångspel för dockor utspelar sig i vår fantasti för marionetter och människor bakom kulisserna på furst Esterhazys nya marionetteater. Där råder stor brådska inför kejsarinnan Maria Theresias besök hösten 1773. Haydn har fått beställning på en marionettopera, Philemon och Baucis, som ska inviga teatern. Men ensemblen har andra prioriteringar, liksom dockorna i sin parallellvärld. Händelser och skeenden i de båda världarna griper in och påverkar varandra, nya relationer uppstår.

Synopsis

’Låt fantasin ta makten’.På furst Esterhazys nya marionetteater råder stor brådska inför kejsarinnan Maria Theresias besök. Haydn har fått beställning på en marionettopera som ska inviga teatern, men ensemblen har andra prioriteringar, liksom dockorna… En fantasi av Agneta Ginsburg om Mäster Haydns skapande och livet omkring honom som det kan ha gestaltat sig. Haydn själv (Magnus Ahlström) sjunger spökets parti när han komponerar – Spöket får liv… (BILDTEXT) Det slår gnistor mellan Regissören (Lars Johansson Brissman) och prinsessan Marie-Carlotta, som förklädd tagit plats som lärling vid teatern, när han visar på teaterns möjligheter till magi. Är den följande eldsvådan på riktigt eller en del av dramat? Eller kanske en bra avledningsmanöver… Kärleksbestyr är strängeligen förbjudet för ensemblen att ägna sin tid åt i brådskan inför den förestående stora premiären. Men kärleksbestyren är något som inte ens dockorna kan avhålla sig från.

Presscitat

”Haydn’s masterly touch is apparent even in a trifle such as this. For example, the arias of Columbine, here sung sympathetically by Ingela Bohlin, are neither too sweet to express the troubles of love, nor too dramatic for a heroine who is a puppet.” Åsa Mälhammar, Opera London, 2002

Notexempel Cd-boxen "Vadstena-Academy - forty summers of opera"; CD 3:17 Spökets aria
Bearbetning Agneta Ginsburg
Innehåll A292:1 manus med talad dialog instucken i partituret. A292:2 t.o.m. A294:1 kompletta. A294:2-5 saknar ouvertyr. A294:5 enkelsidigt. A295:1 t.o.m. A296:5 manus, sv. A297:1-2 V1. A297:3-4 V2. A297:5 Vla. A297:6-8 Bassi. A298:1 Fl. A298:2-3 Ob. A298:4-7 Kl. A298:8-9 Fg. A298:10-11 Cor. A298:12-13 Perc.
Partitur A292:1
Stämmor A297:1-8, A298:1-13
Klaverutdrag A292:2-4, A293:1-6, A294:1-5
Originallibretto A295:1-6, A296:1-5
Översättning Agneta Ginsburg
Status på materialet Mycket god kvalitet - G. Henle Verlag.
Anmärkning

Mycket god kvalitet - G. Henle Verlag.

Tillgangligt material i notarkivet

Tillgängligt material: Partitur. Klaverutdrag. Libretto (manus), sv. Ork.stämmor: V1-2, Vla, Bassi, Fl, Ob, Kl, Fg, Cor, Perc.

Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial

Libretti Pärm 2002 (Eldsvådan)
Ramhandling och beskrivning av Agneta Ginsburg, 7 exemplar
Schematisk medverkandeförteckning, 6 exemplar
Libretto med instick, 1 exemplar
Libretto, 2 exemplar
Kringmaterial, 5 olika artiklar el. dyl.

Presscitat

”Haydn’s masterly touch is apparent even in a trifle such as this. For example, the arias of Columbine, here sung sympathetically by Ingela Bohlin, are neither too sweet to express the troubles of love, nor too dramatic for a heroine who is a puppet.” Åsa Mälhammar, Opera London, 2002 (hfj)

Vadstenauppförande, plats Vadstena gamla teater
Rollista
Tenor Joseph Haydn, hovkomponist Magnus Ahlström
Baryton Karl von Pauersbach, regissör Lars Johansson Brissman
Sopran Luisa, sångerska Maria Bastrup
Sopran Marie-Carlotta, prinsessa Ingela Bohlin
Talroll Monsieur Jean, page Pierre Wetter
Tenor Pietro Travaglia, scenograf Karl Rombo
Tenor Franz-Anton, kökspojke Martin Thörnqvist
Dockspelare Dockor: Hans Sotarmure, Colombin, Steckel, Leander, Odoardo, en präst, en vålnad, en värdshusvärd, en kock och tre kökspojkar. Lisa Björkström, Mattias Hülphers, Olof Philipson                                          
Dirigent/Musikalisk ledare Staffan Larson
Musikalisk instudering Cathrine Wingren
Orkester Lars Warnstad konsertmästare violin I, Lina Söderholtz, Maria Ekvall, Rebecca Karlsson violin, Karin Ancker viola, Emma Hammarström cello, Maria Frankel kontrabas, Jennifer Dill, Jeanette Johansson flöjt, Kyoko Nakazawa, Maria Nyrén oboe, Timo Jöntti, Annie Koveos fagott, Magdalena Hjelm, Pernilla Kleväng horn Förinspelad musik: Chrichan Larson cello, Tommy Adolfsson snäckor
Regissör Peter Berggren, Agneta Ginsberg (dockor)
Regiassistent Py Huss-Wallin
Scenograf Peter Berggren Scenografiassistent Clive Leaver
Kulisser Måleri Mia Karlsson
Kostymdesign Peter Berggren Kostymskaparassistent Katarina Andrén
Ateljé Kostymateljéchef och tillskärare Susanna Holmqvist Tillskärare Petra Pettersson Kostymassistenter Michaela Fey-Jurander, Stina Hagdahl Kostympraktikanter Liselotte Mantel, Anette Fredriksson
Mask Katrin Wahlberg Maskassistent Karin Althén
Ljussättare Mattie Hollósy
Ljustekniker Petra Kiiskinen
Inspicient/Scenmästare Clive Leaver
Rekvisitör Rekvisita Mia Karlsson Attributör Pia Svensson
Scentekniker Isa Ingesson
Producent Terese Lindström
Konstnärlig ledare Nils Spangenberg
-- Speldockor Lisa Björkström Övriga dockor Arna Högsander