Vadstena-Akademiens databas är sökbar på alla operaverk som producerats sedan starten 1964. Här finns uppgifter om kompositörerna, notmaterial och libretto, sångare och övriga medverkande, presscitat och bilder, kostymskisser etc. På plats i Vadstena har vi arkiverat rekvisita, kostymer och scenbilder. Välkommen in i vår operavärld!

Fri sökning

SIVAf101.2006
SIVAf098.2006
SIVAf100.2006
SIVAf3011.2001
SIVAf3002.2001
SIVAf3000.2001
SIVAf3008.2001
SIVAf2988.2001
Uruppförande år 2001
Uruppförande, plats Vadstena slott, Bröllopssalen
Tonsättare Jönsson, Reine
Librettist Carlbring, Magnus efter Eyvind Johnsons roman \"Strändernas svall\"
Kompositionsår 2001
Intern anmärkning

Efter Eyvind Johnsons Strändernas svall.

Kort verkbeskrivning (sk "nötskal")

Baserad på Eyvind Johnsons roman. En pacifist och krigshjälte återvänder hem, tvingad att återställa ordningen. Han lägger ner sitt vapen men griper det igen. Hur får man slut på en strid utan att strida? Detta musikaliska allkonstverk tog hela bröllopssalen i besittning med många parallella skeenden inför en fascinerad och omtumlad publik.

Synopsis

(BILDTEXT) Odysseus (Alexander Niclasson) åter hos hustrun Penelope (harpisten Gabriella Thür) som vävt i väntan - men repat upp väven varje natt för att hålla de påstridiga friarna borta; de som blivit lovade att hon ska välja en av dem när väven är klar. Flera musiker gestaltar viktiga roller i berättelsen. Under altaret ses tjänarinnan Melantho (Ingela Bohlin) med sitt barn, Odysseus\' sonson. Samma sångerska sjunger också den lilla prinsessan Nausikaa; som hittar Oddysseus när han flutit iland på stranden i hennes land. Skräckslagen vid åsynen av den smutsiga, sargade mannen får ändå något Nausikaa att våga sig fram till främlingen. Hon hjälper honom till hovet där han berättar sin historia om krigen, färden över haven och de fasansfulla prövningar han fått utstå. Odysseus längtar efter att få komma hem och återse sin familj. Sångarna skiftade mellan olika karaktärer, människor och gudar, i Odysseus drömlikt gestaltade resa.

Presscitat

\"Return to Ithaca was, above all, a scenic experience that fuses all the forms that go to make up opera... In the music itself, though, Jönsson has also arrived at a rich and pragmatic musical expression which is bound to find imitators. Its idiom is apparently simple, its predicament fundamentally romantic, and the music is rooted to a percussive base - a powerful engine, mastered with great accuracy and vigour by the conductor B. Tommy Andersson. The music repeatedly built up dramatic intensity, only to resolve in an abrupt pause. The vocal lines were, typically, short and characterized by odd leaps - yet the overall feeling of simplicity matched the often archaic tone of the libretto.\" Opera, London 2001

\"Jönsson weaves the web even closer by achieving a kind of composite tribal-sounding Ur-musik style at times: this is mankind, everywhere. The music is lyrical, slow-paced (except for a deliberately chaotic first act), almost hypnotic…\" Della Couling, Opera Now 2001

”Ett beställningsverk som blivit något av det mest nyskapande på en svensk operascen…och framför allt en helgjuten föreställning” Torbjörn Eriksson, Expressen 31 juli 2001

”Med Strändernas svall framträder Reine Jönsson som en första rangens operatonsättare…regi, scenografi och musikalisk ledning är högoktaniga, rolltolkningar och koreografi förstklassiga…en välförtjänt succé” Leif Aare, DN 30 juli 2001

\"Its idiom is apparently simple, its predicament fundamentally romantic, and the music is rooted to a percussive base - a powerful engine, mastered with great accuracy and vigour by the conductor B. Tommy Andersson. The music repeatedly buildt up dramatic intensity, only to resolve in an abrupt pause. The vocal lines were, typically, short and charachterized by odd leaps - yet the overall feeling of simplicity matched the often archaic tone of the libretto. Return to Ithaca was, above all, a scenic experience that fuses all the forms that go to make up opera /.../ In the music itself, though, Jösson has also arrived at a rich and pragmatic musical expression which is bound to find imitators.\" Åsa Mälhammar, Opera London, 2001

Audio exempelutdrag Cd-boxen \"Vadstena-Academy - forty summers of opera\"; CD 3:16 Akt 2, scen 2 Odysseus och Nausikaa
Innehåll A280:1 rev. maj 2001, orig. A280:2 rev. -01, akt 1-2, ref.ex, ringbundet. A280:3 rev -01, akt 3, ref.ex, ringbundet. A280:4 rev -01, akt 3, ringbundet. A281:1-2 rev -01, lösblad. A281:3 akt 1-2, lösblad. A282:1 rev -01, lösblad. A282:2 akt 1 -00, lösblad. A282:3 akt 2 -00, lösblad. A282:4 akt 3 -00, lösblad. A283:1 akt 1, orig -00. A283:2-4 akt 1 -00, lösblad. A283:5 trol rev. -01, sista sidan saknas, lösblad. A284:1 akt 2, orig -00. A284:2 akt 2 -00, lösblad. A284:3 orig. A285:1 t.o.m. A289:3 ringbundna ex. A286:3 ljusex. A288:1 Telemakhos. A288:2 Pallas Athena. A290:2 V1-2, Vla, Vc, Kb. A290:3 Vla solo (Hermes). A290:4 Sax (Telemakhos). A290:5 Harpa (Penelope). A290:6 Fl, Ob, Kl, Fg, Cor. A291:1-6 Perc, inbördes oordning.
Kör Friare, slavinnor, skuggor, män, kvinnor, röster åt Telemakhos, Penelope och Zevs
Partitur A280:1-4, A281:1-3, A282:1-4, A283:1-5, A284:1-2
Stämmor A290:2-6, A291:1-6
Klaverutdrag A284:3, A285:1-3, A286:1-3, A287:1-3, A288:1-3, A289:1-3
Originallibretto A290:1
Status på materialet Mycket god kvalitet. Det finns två versioner av partituret, en första version från 2000 och en reviderad version från 2001.
Anmärkning

Mycket god kvalitet.

Tillgangligt material i notarkivet

Tillgängligt material: Partitur. Klaverutdrag. Libretto. Ork.stämmor: V1-2, Vla, Vla solo (Hermes), Vc, Kb, Fl, Ob, Kl, Sax (Telemakhos), Fg, Cor, Harpa (Penelope), Perc.

Libretto samt annat tillgangligt kringmaterial

Libretti Pärm 2001 (Strändernas svall)
Bildmanus, 4 exemplar
Libretto av Magnus Carlbring 2000, 5 exemplar
Libretto från 2000-02-22, 1 exemplar
Gammal version av libretto av Magnus Carlbring 1998, 4 exemplar

Vadstenauppförande, plats Vadstena slott
Rollista
Melantho, Nausikaa, Polykaste Sopran Ingela Bohlin
Evryleia, Kalypso, Helena Mezzosopran Tove Dahlberg
Odyssevs Tenor Alexander Niclasson
Pallas Athena Baryton Andreas Landin
Zevs, Mentor, Teiresias, Nestor, Menelaos, Evmaios Baryton Sami Yousri
Nausikaa, Polykaste, Den stumma Dans Gilda Stillbäck
Telemakhos Saxofon Ulf Tilly
Hermes Altviolin Jon Sjunnesson
Penelope Harpa Gabriela Thür
Friare, slavinnor, skuggor, män, kvinnor, röster åt Telemakhos, Penelope och Zevs:    Linus Börjesson, Daniel Cardell, Karin Gylbert, Fredrik af Klint, Karin Lantz, Katarina Larsdotter, Erik Enqvist, Jonatan Lönnqvist, Anders Måwe, Helena Roll, Helena Rydén, Susanna Sundberg

 

 

 

Dirigent/Musikalisk ledare B Tommy Andersson
Musikalisk instudering Henrik Löwenmark, Eric Skarby
Orkester Fredrik Anderberg konsertmästare violin I, Eva-Maria Thür violin I, Petter Axelsson viola, Ida Märta Rhen cello, Karin Hansson kontrabas, Björn Rapp flöjt, Pelin Cotal oboe, Jonas Olsson klarinett, Magnus Bagge fagott, Ayman Al Fakir horn, Erik Lång, David Kangasniemi, Tuomas Tainio slagverk
Regissör Patrik Sörling
Koreograf Patrik Sörling
Regiassistent Olof Lilja
Scenograf Monika Frelin Scenografiassistent Maya Maldonado
Kulisser Scenkonsult och snickeri Martin Ljungberg Dekormåleri Clive Leaver
Kostymdesign Monika Frelin Kostymhandledning Ulla Eson Bodin
Ateljé Kostymateljéchef Susanna Holmqvist Kostymassistenter Katarina Andrén, Björn-Emil Bergström, Michaela Fey-Jurander, Anna Jartin, Petra Petersson, Tove Kenne
Mask Erika Nicklasson Masker Eva Rizell Maskassistent Karin Jensen
Peruk Erika Nicklasson
Ljussättare Maria Ros
Ljustekniker Love Oskarsson
Inspicient/Scenmästare Mikael Lasses
Scentekniker Anders Frid, Ida Jagerfelt, Mikael Solén
Producent Jonas Palerius
Konstnärlig ledare Nils Spangenberg
-- Kormästare Gunilla Djärf